745729 / Trofeu
Saab 96
Carlsson / Haggbom
1st Monte Carlo 1962


Cette voiture devait être le bijoux de la couronne Saab. La plupart des trains roulant étaient empruntés de la Saab 93 mais elle eut depuis son lancement en 1960 le moteur 850 cm3 et, en 1963, la boite quatre vitesse allant avec. Calsson était maintenant le leader dans tous les sens du terme dans le monde et, démarant par le rallye du RAC en 1960, il demarra une série de victoires qui résultèrent dans le nom de Saab comme étant sité dans le vocabulaire avec enthousiasme dans le monde de la compétition.

This car was to be the jewel in Saab's crown. Most of the running gear was inherited from the Saab 93 but it had from its launch in 1960 the 850cc engine and, in 1963, the four speed gearbox to go with it. Carlsson was now the leading man in every sense of the world and, starting by the RAC rally of 1960, he set out on a trail of glory that has resulted in the Saab name coming into the vocabulary of every motor sport enthusiast throughout the world.

Données techniques

Moteur: moteur trois cylindres en ligne, moteur avant longitudinal monté en avant de l'axe
Cylindrée: 841 cm3
Puissance: 95 ch
Poids: 815 kg
Suspension: Avant : double ressorts et arrière: double ressorts avec absorbeurs de chocs
Transmission: 4 vitesses, traction avant
Technical data

Engine: 3-cylinder in line, longitudinal front engine mounted ahead of the axle
Cylinder: 841 cc
Power: 95 bhp
Wheight: 815 kg
Suspension: Front: wishbones with torsion bars and coil springs, and rear: trailing arm with torsion bar and coil springs, telescopic dampers
Transmission: 4-speed gearbox, driving the front wheels.
Premier Rallye / First rally: 1960

Résultats / Results 1962
1st Rallye Monte Carlo Carlsson/Haggbom P61444 N° 303
1st Rallye RAC Carlsson/Ston P91990 N° 4