524 / Trofeu
Ford Escort RS1600 "BP"
Piot / Porter
Monte Carlo 1972


Le début de l'Escort RS était au Rallye TAP du Portugal en 1970. Ensuite suivi une grande période d'éssais pour la voiture et son équipe. Pendant 1971, ils ne gagnèrent pas un seul évènement. L'entreprise industrielle était en grève et les budgets en résultant étaient coupés. Le seul point positif de cette période était qu'ils avaient beaucoup appris sur la voiture et ils étaient capables de développer des solutions aux problèmes qu'ils rencontrèrent. Ford retourna en rally en 1972 et Hannu Mikkola gagna le Safari Rallye. Ceci fut un grand succès ce qui fit qu'il n'y ait plus eu de problèmes de budget.

The debut of the Escort RS was on the TAP Rally in Portugal in 1970. Then followed a very trying period for the car and its rally team. During 1971, they didn't win a single event. The industrial company was in strike and resultant budgets cut. The only way one can think positively of that period is that they learnt a lot about the car and were able to develop solutions for the problems that they did find. Ford returned in 1972 and Hannu Mikkola won the Safari Rally. This was such a big success that there were to be no more budget problems.

Données techniques

Moteur: moteur quatre cylindres en ligne, moteur avant longitudinal
Cylindrée: 1.798 cm3
Puissance: 210 ch
Poids: 1.027 kg
Suspension: Avant : amortisseurs McPherson avec control de bras et barre anti roulis, arrière:
Transmission: 5 vitesses, propulsion
Technical data

Engine: 4-cylinder, in line, mounted in front longitudinally
Cylinder: 1.798 cc
Power: 210 bph
Wheight: 1.027 kg
Suspension: Front: McPherson struts with track control arms and anti roll bar, rear: live axle supported by semi elliptic leaf springs and telescopic dampers
Transmission: 5-speed ZF gearbox, mounted behind the engine, driving the rear wheels
Premier Rallye / First rally: Rallye du Portugal 1970

Résultats / Results 1972
1st Safari rallye Mikkola/Palm RWC455K N° 7
2nd Rallye 1000 Lacs Mäkinen/Liddon LVX953J N° 1
1st Rallye RAC Clark/Mason LVX942J N° 4